בעיות קשב וריכוז (ADHD): בעד או נגד רטלין

ינו 12, 2019 | כללי

רטלין היא תרופה הניתנת לילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז (ADD) בלי או עם היפראקטיביות (ADHD).

יעילותה, לפעמים בגדר היוצא מהרגיל, הפכה אותה לפתרון נרחב בטיפול ב- ADD וב-ADHD למרות מגרעותיה.

עם זאת, למרות שהסיכונים בנטילת תרופה זו הינם מזעריים הם עדיין קיימים. בנוסף, השימוש בה באופן קבוע הינו נושא לדיון בתחום האתי…

אכן הוכח כי בעיות קשב וריכוז אינן נחשבות כמחלה פתולוגית, אלא פגם תכונתי שהריטלין מאפשר להעלים באופן כימי.

 

מה זה ריטלין ?

ריטלין הינה תרופה הניתנת באמצעות מרשם בה החומר הפעיל נקרא מתילפנידאט. המולקולה הזו ניתנת גם בתרופות תחת שם אחר כגון רטלין, Metadata, Hynidate או גם Quasym והרשימה עוד ארוכה. תרופות על בסיס מתילפנידאט הן בעלות השפעה תרפית זהה אך יכולות להשפיע למשכי זמן שונים.

 

כיצד עובד ריטלין ?

נדמה כי הרטלין משנה את מצב תשדורת העצבים באמצעות הגדלת ריכוז הנוירוטרנסמיטורים בסדקים הסינפטיים של המוח. אם השערה זו מתקבלת כהסבר להשפעתה של תרופה זו, יש להדגיש כי בדומה לתרופות פסיכוטרויפיות רבות, אופן הפעולה המדויק שלה אינו ידוע בתחום המדעי.

 

למה משתמשים ברטלין ?

ריטלין היא פסיכו-סולימנט הפועל על אזורים מסוימים במוח כדי לטפל באדישות. במקור, טיפול זה נועד לטיפול התקפי שינה בלתי נשלטים שמקורם בנרקולפסיה. יעילותה בטיפול ב- ADD בילדים התגלתה יחסית במקרה, וריטלין הפכה מאז לתרופה המקובלת לטיפול בהפרעה זו.

בעוד שעבור ילד שאינו סובל מבעיות קשב וריכוז, ריטלין יגרום לנדודי שינה, חוסר שקט וחרדות, השפעתה היא הפוכה עבור ילדים הסובלים מהפרעה זו. לכן היא ניתנת במקרים הבאים :

  • לצורך העלאת יכולת הריכוז וההקשבה
  • הפחתת התפרצויות, חוסר סבלנות ואימפולסיביות
  • הפחתת ההיפראקטיביות הגופנית

יחד עם זאת, לא לכל המטופלים המאובחנים עם בעיות קשב וריכוז תהיה תחושה זהה של השפעת הריטלין. ישנם ילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז אשר אשר השפעת התרופה עליהם תהיה זהה לאנשים שאינם סובלים מההפרעה.

 

יתרונות הריטלין

יתרונות הריטלין בטיפול בילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז לא הוכח מדעית. על מנת להבחין ביתרונות אלו, על הילד להגיב באופן חיובי לטיפול, ובמקרים רבים זה אינו המצב. כאשר גופו של הילד מקבל את הריטלין באופן יעיל, הילד מפתח יכולת ריכוז טובה יותר, נראה לסביבה סבלני יותר ובעל יכולת שליטה על רגשותיו ועל מצבי הרוח שלו.

בחיי היומיום ניתן להבחין בהשפעת הטיפול שניכרות בין השאר גם בשיפור בלימודים, עלייה ברצון להשלים משימות אשר החל לבצע והפחתה – ולעיתים אף היעלמות – של טיקים ותזזיתיות.

מבחינה מוסרית, ניצבת גם השאלה של ״חובת הטיפול״ אשר מצביעה גם היא על הבעייתיות בהשארת ילד במצוקה, מצב היכול להשפיע לרעה על רווחת נפשו לטווח הארוך. קיים חשש גדול כי ילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז יחוו כשלים לימודיים, דבר היכול לסכן את עתידם.

יתכן והם יתקלו גם בקשיים ליצירת קשרים חברתיים ולהרגשת דחייה על ידי סביבתם. על אף תופעות הלוואי של הטיפול, שלעיתים לא קיימות כלל או במידה מופחתת, יש לציין כי טיפול תרופתי בריטלין ראוי להיחשב כפתרון אמין לצורך מניעת היווצרות בעיות נוספות, בעיקר חברתיות, לטווח הקצר והארוך.

 

חסרונותיו של הריטלין

אין להתייחס לטיפולים על בסיס פסיכוטרפויטים בקלות ראש. ילדים רבים הסובלים מבעיות קשב וריכוז אינם מקבלים את טיפול הריטלין באופן יעיל בדומה לאלה שאינם סובלים מההפרעה.

השפעות התרופה במקרה הזה עלולות להחמיר את סמפטומי ההפרעה, לעיתים באופן בלתי הפיך. מעבר לבעייתיות הזו, הטיפול באמצעות ריטלין לא נחשב כמסוכן למטופל באופן חריג. בעת טיפול בילדים, תופעות הלוואי מופיעות לעיתים רחוקות ולרוב ללא סכנה להחמרה.

השאלה המציתה את הדיון היא למעשה אתית. בפועל, מזה זמן מה הוכח כי הפרעות קשב וריכוז אינה מחלה או מצב פתולוגי. זוהי תכונה ייחודית חריגה מהנורמה, כלומר תכונה המצוייה באופן שונה מרוב האוכלוסייה. היא לכן לא נחשבת לגורם המסכן את בריאות הילד הסובל מהפרעה זו, אך הופכת לבעייתית בכל הנוגע לתקשורת חברתית.

למעשה, ילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז נתקלים בקשיים אל מול הדרישות שמציבה החברה שלנו, בייחוד בכל הנוגע לתחום הלימודים. החומר הפעיל בריטלין עובד באופן של שינוי כימי של התחושה והתנהגות הילד הסובל מבעיות קשב וריכוז במטרה להשתלב בחברה אשר לא מקבלת לחיקה ילדים בעלי אופי כשלהם.

בנוסף, המתילפנידאט יוצר תגובה כימית עם האמפטמין, חומר ממכר ביותר המוגדר לרוב כנרקוטי. עם זאת, לא נצפית תלות חזקה אצל הילד, אשר סביר יותר כי יסרב לטיפול מאשר יראה קושי בגמילה.
עם זאת, תסמיני התלות וההתמכרות יכולים להופיע בטיפול אצל מבוגרים.

לכן רטלין נחשב בצרפת כסם ונתינתו כמרשם לתרופה.

הרטלין גם נחשד, בצדק או שלא, כמעלה הסיכוי לשימוש בסמים אצל נערים ומבוגרים צעירים.

סיכום
יתרונותיו של הרטלין אצל ילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז במטרה לשלוט בעצמם בצורה טובה יותר כדי להתאים עצמם מסגרת הדורשנית, יכולים להיות משמעותיים.

החסרונות של הרטלין יכולים להיות גם בעלי השלכות שליליות, ולכן יש צורך להגביל את השימוש בו לילדים אשר זקוקים לכך ואשר יחושו את יתרונותיו.

במקרה בו הרטלין אינו מהווה פתרון יעיל או יעיל מספיק, יש לזכור שטיפולים לא תרופתיים, משלימים או חלופיים, יכולים להימצא יעילים.

Pin It on Pinterest