הסיפור מאחורי נוירואופטימל

דצמ 21, 2018 | כללי

בהשראת הנוירופידבק, פתרון הנוירואופטימל היא המצאה טכנולוגית מן השורה הראשונה הנועדה לטיפול ברווחת הנפש והרגיעה באמצעות רגולציה עצמית במוח. פתרון זה נולד כתוצאה מפגישתם של שני פסיכולוגים אמריקאים, בשנת 2001, לפני כמעט 20 שנה!


 

ואל וסוזן צ'שייר בראון ממציאי הנוירואופטימל

סוזן צ'שייר בראון עשתה את צעדיה הראשונים בתחום הנוירופידבק בשנות ה -90. בתקופה ההיא, נהגו להפריד בין שתי גישות מדעיות עיקריות בתחום: האחת הדוגלת באימון גלי מוח אלפא והשנייה גלי בטא. בעוד שהשימוש בגלי אלפא נועד לתרגם מצבי הרפיה וגילוי העצמי הפנימי, אימון גלי בטא נועד עבור PDA / PDAH.

מטפלים המציעים למטופלים שלהם אימון הנועד להגיע למצב של עירות רגועה (גלי אלפא) אינם זהים לאלה המציעים טיפול עירות אקטיבית (גלי בטא). עבור סו, הבדלים אלה משפיעים על רווחת הנפש של המטופל, אשר מקבל אימון מוחי שנבחר עבורו על ידי המטפל שלו ולא על ידי "המוח" שלו.

ואל בראון גילה גם הוא את הנוירופידבק בשנות ה -90. הוא התעניין בגלי אלפא ובטא, והחליט לשלב את שני התדרים הללו בפרוטוקול לניתוח פעילות המוח, שאותו כינה "מודל חמשת השלבים". היתרון של מערכת זו הוא בכך שהיא מאפשרת לכל המטופלים ליהנות מיתרונותיו של הטיפול, ללא תלות בהפרעה ממנה הם סובלים, וללא כל אבחון מוקדם. גישה זו עיניינה מאוד את סוזן בראון, שהחליטה לשלב אותה בניסוייה הקליניים אותם ערכה באותה תקופה.

 

הקמתו של מכון Zengar ושל NeuroCare

בשנת 1996, שני הפסיכולוגים הקימו את מכון Zengar, מרפאה שבה הם ממשיכים לתרגל נוירופידבק באמצעות פרוטוקולים מסורתיים. בעודם מפתחים שיטות לפשט את הטיפול בנוירופידבק, ואל וסוזן התמקדו בהטמעת שיטות פחות מנחות ויותר אינטואיטיביות. הם פיתחו את פרוטוקול שלוש התקופות, שהוא שיטת טיפול בנוירופידבק אשר אינה דורשת כל אבחנה או הערכה מקדימה.

במקביל, ואל הציב לו כמטרה לשפר את העיצוב של ממשק התוכנה בה השתמשו במכון Zengar לפיענוח גלי המוח. הוא התחיל באמצעות שימוש בתמונות כדי לאמן את המוח לווסת את עצמו, ואז החליט לחדש את התוכנית באופן יסודי. נקודת מפנה זו נחשבת לרגע לידתו של ה-NeuroCare, אביו של הנוירואופטימל.

בהתאם לפרוטוקול שלוש התקופות החדשני, NeuroCare נועד להפוך לכלי אימון מוחי, ולא לטיפול נגד כל פתולוגיה. עם הפיתוח החדש שלהם, מאששים ואן וסוזן מחדש את רצונם להיות חלק מאימון של רווחת הנפש וגילוי עצמי, ולאו דווקא להתמחות בטיפול בסימפטומים שונים.

כדי להבהיר את עמדתם, הם בוחרים לשנות את כותרת תפקידם מ"רופאים" ל"מטפלים" ולאסור על כל שימוש בשפה רפואית במסגרת עבודתם. לפיכך לא ניתן לקשר את ה-NeuroCare לתחום הטיפולי אלא אך ורק לתחום רווחת הנפש!

 

המצאתו של הנוירואופטימל

כיום, השימוש ב- NeuroCare עדיין דורש נוכחות של מטפל שילווה את המשתמש ויתאים עבורו את תוכנית האימונים לפי הצורך. המטפלים עוקבים בקפידה אחר פרוטוקול שלוש התקופות וכמו גם אחרי ממשק תוכנת ה- NeuroCare כולל ממשק ייעודי עבור כל אחד משלבי הפרוטוקול.

עבור כמה מעמיתיה של סוזן, אימון המוח הינו לפיכך מותאם לרצון מודע של המשתמש אשר מעוניין להשלים את כל שלבי שלוש תקופות. הרצון לגשת לממשק החדש בסוף כל שלב יהיה מטרתם האמיתית של המשתמשים, מה שהופך את יתרונותיו של ה- NeuroCare למיושנים.

ואל וסו מחליטים אז לשנות כיוון ולנטוש את פרוטוקול שלוש התקופות. ממשק ה- NeuroCare מקבל עיצוב מחודש, בו מעבר משלב אחד לאחר אינו מורגש על ידי המשתמש. כעת, שני הנוירולוגים לומדים מקרוב כיצד המוח מגיב לשינוי (כמו גם, המעבר מתקופה אחת לאחרת) שהמשתמש אינו מודע לו.

בעקבות ההכרה כי המוח האנושי מסוגל באופן מושלם לעבור מתדר אחד למשנהו ללא צורך של המשתמש להיות מודע לכך, מחליטים סוזן וואל לאגד את תרגילי המוח השונים שלהם לשלב אחד. בהדרגה, הם מפתחים מערכת המספקת תשובה ייחודית לאי סדירויות שונות בפעילות המוח.


המצאתם החדשה היא אינטואיטיבית וקלה לשימוש. כאשר המכשיר מזהה שיא בטא או גל אלפא בתדירות נמוכה, הוא מנתק לפתע את רעשי הסביבה של המשתמש למשך כמה מילי-שניות. כך נולד הנוירואופטימל, גרסא משופרת ל-NeuroCare המסמלת את לידתו המחודשת של מכון Zengar!

הגרסה החדשה "נוירואופטימל 3.0" שוחררה באפריל 2018, פסגה טכנולוגית המגיעה עד Hz 63. גרסה חדשה זו, קלה ויעילה יותר לשימוש, נמצאה ידידותיות למשתמש החדש, ואטרקטיבית עבור המטפל כמו גם עבור המשתמש.

Pin It on Pinterest