פעילותו של המוח האנושי

ינו 6, 2019 | כללי

המוח האנושי הינו איבר מורכב מטבעו והוא טומן בחובו עוד מידע לא ידוע על אף ההתקדמות המתמדת של המחקר המדעי.

עם זאת, אנשים רבים ישמחו להבין – או אפילו לשלוט – במחשבותיהם ורגשותיהם טוב יותר.

על אף שלא פיצחנו את כל המסתורין, הנה סקירה קטנה של האנטומיה והפעילות של התיבה השחורה המופלאה שלנו !

 

המיספרות, האונות וקליפת המוח… האנטומיה של המוח

במקלט מוגן בראשינו שוכן המוח המחולק לשתי המיספרות (ימנית ושמאלית) וכל אחת מהן מחולקת לחמישה איזורים:

  • האונה הקדמית, אחראית על קבלת החלטות, תהליכי בקרה ועל התנועות
  • האונה הפריאטלית אחראית על תפיסה מרחבית, על החושים ועל יכולת הקריאה
  • האונה העורפית אחראית על הראייה
  • האונה הטמפורלית, אחראית על השפה, הזיכרון והרגשות
  • קורטקס אינסולרי או אינסולה, האחראית בתפיסה עצמית ובתודעה

ארבעת האונות מרכיבות את האזורים החיצוניים של המוח, ואילו קליפת המוח היא אזור חבוי. כל אזור אחראי על תחומים רבים של תפקודי גוף ספציפיים. לכל אחד מאזורים אלה יש נוירונים בעלי תפקידים ייחודיים, וישנן אף משימות מורכבות הדורשות את פעילותן של מספר אזורים.

כפי שכבר הבנתם, המוח שלנו מאורגן בצורה מושלמת ואופן הפעולה שלו לא משאיר דבר למקריות! מדענים כיום מדברים על יותר מ- 200 אזורים מוחיים שונים לכל אונה.

 

נוירונים, סינפסות ומסרים… כיצד פועל המוח ?

המוח מבודד משאר חלקי הגוף בשל הקרום המוחי והוא מורכב בעיקר מתאי עצב, נוירונים. נוירונים אלה שולחים זרמים חשמליים לצורך העברת מסרים שונים מהגוף אל המוח, ומהמוח אל הגוף. תהליך "חשיבה", מושג מופשט עבור רבים מאיתנו, מתבצע על ידי חילופי מידע אלה בין הנוירונים.

לנוירונים יש תכונות ייחודיות המבדילות אותם מתאי אחרים בגוף האדם. הם מורכבים מגרעין וממברנה, והם גם בעלי סיבים ארוכים: דנדריטים ואקסונים. בקצוות האקסונים יש מסופים סינפטיים המחוברים לדנדריטים של נוירונים אחרים. נקודת המגע בין דנדריט לאקסון נקראת סינפסה: זה המקום שבו המידע עובר מנוירון אחד למשנהו.

כדי שהאות יעבור דרך הסינפסות של הנוירונים, הסינפסות שולחות חומר הנקרא נוירוטרנסמיטר באמצעות זרם חשמלי. הנוירוטרנסמיטר נקלט אז על ידי קולטן דנדריט, מה שהופך אותו לאות חשמלית. ניתן לזהות ולבדוק את הזרמים החשמליים הפועלים דרך המוח שלנו באמצעות ציוד מתאים (לרוב באמצעות אלקטרואנצפלוגרם).

כך ניתן לקבוע כי עוצמה ותדירות גלי המוח קשורים למצב הפסיכולוגי של המטופל. ניתוח גלי המוח תורם רבות להבנת פעילות המוח האנושי ותפקודו המרתק. גלים אלה מתחלקים ל- 4 עד 5 רמות על פי גישות שונות: אלפא, ביתא, תטא, דלתא ולעיתים גם גמא.

 

* * * * *

הטיפול בנוירופידבק מוכיח לרוב שלמוח יש יכולת לווסת את עצמו ואפילו לתקן את עצמו.

ואכן, בעזרת תגובה לגלי המוח אותם הוא משדר, המוח מצליח במקרים מסוימים להעלים בהדרגה חוסר סדירות ופעילויות מוחיות חריגות שעשויות להוות מקור להפרעות שונות (חרדה, נדודי שינה, הפרעת קשב וריכוז, אפילפסיה וכו').


ככל שמדעי המוח ממשיכים להתפתח, אין ספק שגם לנו יש לנו הרבה לגלות על מנצח התזמורת שלנו והיכולות המדהימות שלו !

Pin It on Pinterest